Ondernemen met de benen op tafel

Als ondernemer moet je verschillende processen uitvoeren, bewaken of begeleiden die niet direct jouw dienstverlening of product betreffen. Voorbeelden zijn: de boekhouding, de marketing, bedrijfsvoering, acquisitie, plannen en organiseren, begeleiding van je personeel en nog veel meer. Vaak ligt het ene proces je beter dan het andere en krijgt dit proces hierdoor meer aandacht. Of je merkt dat de processen rondom jouw product of dienstverlening zoveel tijd vergen dat het de corebusiness, waar je zo van houdt, aan het overschaduwen is.

Wanneer essentiële randzaken jouw corebusiness overschaduwen ligt uitstelgedrag op de loer. Je kiest de leuke processen en gaat hiermee aan de slag en schuift de minder leuke processen voor je uit. Het gevolg is dat de processen die leuk zijn worden overschaduwd door het negatieve gevoel van de andere processen. In het ergste geval krijg je last van stress en kan de passie voor jouw onderneming steeds meer naar de achtergrond verdwijnen. Gedachten als: “Ik doe het niet goed!!”, “ Ik kan dit niet” of “Ik wil dit niet meer!” verschijnen steeds vaker in je hoofd. Dit knagende gevoel vreet aan je.

Ik ben in de loop van de jaren veel ondernemers tegen gekomen die het bovenstaande hebben ervaren en (op tijd) actie hebben ondernomen! Trek aan de handrem! Stop! Adem! Leg je benen op tafel en analyseer wat er aan de hand is. In de drukte kan dit moeilijk zijn, maar als je herkent wat ik net heb omschreven, is dit wel de stap die je als eerste zult moeten nemen. En dit weet je zelf ook wel!

Ok…Je hebt de stap genomen, je zit met je benen op tafel en dan…

Dan maak je een plan om te zorgen dat je weer met volle energie aan de bak kunt. SIMPEL! Nou ja, simpel? Vaak is dit niet zo simpel als gedacht en kost het een aantal “benen-op-tafel” momenten. Echter de rust die je zult krijgen door alle processen op orde te hebben, weegt niet op tegen de tijd die het kost om de processen weer eens even door te lopen en te organiseren.

Ik zal je op macroniveau de fases noemen die je kunt doorlopen om de om je aan de slag te helpen. Je krijgt inzicht in welke processen jou energie opleveren en welke jou energie kosten. Daarna kun je zelf de processen verder uitdiepen en een actieplan maken per proces. Maar voor nu: eerst inzicht, dan actie!

Fase 1. Inzicht

Kies een methode wat voor jou lekker werkt, als het op brainstormen aankomt. Pak een leeg vel papier om te kliederen, open Word/Excel, of ga mindmappen. Zorg voor een rustige setting en neem echt even de tijd om goed te brainstormen met jezelf. Dit kan niet hapsnap tussendoor. Wanneer je een rustige setting hebt gecreëerd, stel jezelf dan vragen. Eigenlijk komt het er op neer dat je je afvraagt:

Wat is er aan de hand?
Wat is de reden voor jouw knagende gevoel?
Waarom ervaar ik stress?

Hele globale, maar wel eerlijke vragen. Als je een vraag als middelpunt neemt en vanuit die vraag verder redeneert/open vragen stelt, zal je steeds dichter bij de oorzaak komen van wat er speelt.

Het belangrijkste is: Wees eerlijk naar jezelf!

Fase 2 – Reflectie

Wanneer je de tijd hebt genomen en jezelf van alles hebt afgevraagd, is het tijd om te reflecteren. Tijd om te kijken naar het grote geheel.

Kun je de oorzaak of oorzaken voor het energieverlies benoemen?
Weet je waarom je de passie voor je bedrijf hebt verloren?
Welke processen zorgen voor het afnemen van passie en welke voor het toenemen van passie?

Als je hier achter bent, schrijf de punten dan duidelijk op. Ben je er nog niet achter, ga dan verder vragen stellen (Fase 1). Mocht je er helemaal niet meer uit komen, laat het even rusten of schakel hulp is. Het is soms prettig om iemand van buitenaf mee te laten kijken met de situatie en even een ander licht op het geheel te schijnen.

Fase 3 – Actie

Mocht je duidelijkheid in de oorzaken hebben gevonden, dan is het logische vervolg om met de aandachtspunten/valkuilen/irritaties aan het werk te gaan. Maak voor jezelf een actieplan om te voorkomen dat je weer in dezelfde situatie gaat belanden.

Dit hoeft geen ingewikkelde exercitie te zijn, vooral niet. Maar wanneer je bijvoorbeeld 5 tot 10 punten op je lijstje hebt staan, kun je per punt bepalen hoe je verandering in dat proces gaat aanbrengen. Simpele tips:

Bundel je taken/processen
Besteed taken/processen uit
Ga taken/processen samen met iemand doen
Plan taken/processen anders in

Kijk wat past bij jou, met als uitgangspunt: Hoe kan ik processen zo structureren dat ze mij minder tijd kosten, efficiënter verlopen, minder passie kosten en meer energie opleveren!

Ik kan me voorstellen dat je naar aanleiding van dit blog vragen hebt, of hulp wilt bij de stappen. Schroom niet en vraag hulp aan iemand met wie je goed kunt sparren. Hier leer je enkel van.

Mocht je samen met mij de processen van jouw onderneming door willen akkeren, neem dan contact met me op. Samen kunnen we jouw processen en zorgen structureren en indelen in overzichtelijke stappen. Ik zal je laten inzien dat je al goed bezig bent en samen gaan we de passie voor je bedrijf weer laten opbloeien, maar wel zo dat je ook nog tijd voor de leuke processen over houdt!

Succes met jouw onderzoek,

Marte