De 10 vragen aan…Jip de Beer

 

 

Als ondernemerscoach kom ik veel verschillende ondernemers tegen. Allemaal ondernemers met verschillende achtergronden, verschillende visies en ideeën, kortom allemaal interessant! Door middel van “De 10 vragen aan…” wil ik je kennis laten maken met deze ondernemers, de bedrijven van deze ondernemers en de zaken die deze ondernemers door middel van de “10 vragen aan…” met je willen delen.

 

Dit keer de 10 vragen aan… Jip de Beer .

 

Wie ben je en wat doe je?

Ik ben Nieuwe Media Kunstenaar in Groningen en mijn naam is Jip de Beer. Als zelfstandigkunstenaar is een beetje ondernemersgeest wel handig.

Gezien worden is belangrijk, maar er moet ook wat tegenover staan. Dat pas ik ook toe in m’n huidige project. De komende 20 dagen ben ik bezig om met hulp van de crowd een stad in 3D te printen, gebaseerd op de architectuur van webpagina’s. New Manhattan noem ik het. Hiermee verdiep ik me in onze gedigitaliseerde samenleving die we zelf hebben vormgegeven. Klinkt misschien abstract, maar in deze korte video van 2 minuten wordt het als het goed is snel duidelijk. Ben jij een ondernemer met een webpagina? Dan wil ik je graag bij m’n project betrekken.

(Marte: Er stond ook nog een leuk artikel over Jip in het Nieuwsblad van het Noorden. Zeker leuk om ook even te lezen.)


Waarom ben je gaan ondernemen?

Vanwege de autonomie. Ik vind het belangrijk om te kunnen kiezen waarin ik me verdiep, waar ik m’n energie in stop en met wie ik samenwerk.

Waar krijg je als ondernemer het meeste energie van?

Als kunstenaar krijg ik energie van ontdekken en experimenteren. Maar als ondernemer krijg ik energie als blijkt dat die experimenten ook inkomsten kunnen genereren.

Waar ben je het meest trots op als ondernemer?

Dat ik projecten kan maken die mensen verrassen, het liefst op een aangename manier! Bijvoorbeeld met een onverwachts bericht als o nderdeel van m’n kunstprojecten. De verrassing van een nieuw inzicht, of een andere manier van kijken naar iets bekends, of mensen juists iets onbekends laten ontdekken. Wanneer dat gebeurt voel ik me trots.

Waar heb je het meest van geleerd als ondernemer?

Door te doen. Ik geef toe dat ik best een piekeraar ben. Maar door dingen in de praktijk uit te proberen ervaar ik pas echt wat werkt of goed voelt.

Hoe ziet jouw ideale werkdag eruit? En hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?

Dat verschilt nogal. Om m’n werk te exposeren of tentoonstellingen te bezoeken reis ik vrij regelmatig (met de trein). En m’n laptop reist overal met me mee, dus waar die is kan ik werken. Toch breng ik het grootste deel van de tijd in m’n eentje door in mijn atelier in Het Paleis (Boterdiep 115, Groningen). Hopelijk komt daar binnenkort verandering in, want op een ideale werkdag heb ik toch meer interactie met andere creatieve ondernemers.

Wat zijn belangrijke eigenschappen waarover een ondernemer moet beschikken?

Daar ben ik nog niet helemaal achter, maar ik gok op ‘doorzettingsvermogen’ en ‘inventiviteit’. Met die eigenschappen probeer ik obstakels te overwinnen, mezelf nieuwe skills aan te leren en m’n werk bij mensen onder de aandacht te brengen.

Hoe meet je jouw prestaties?

Op dit moment heel concreet aan de hand van een crowdfunding campagne. Een experiment om te kijken of er breder draagvlak is voor het werk dat ik op dit moment maak.

Wat zijn jouw toekomstplannen als ondernemer?

Meer samenwerken, voor wederzijdse inspiratie.

Welke raad zou jij willen meegeven aan toekomstige ondernemers?

Denk aan je zichtbaarheid op het internet.

Bonusvraag: Welke “theme-song” past het beste bij jou als ondernemer?

Golden Years van David Bowie. Met goud maak ik namelijk ook 3D-geprinte Web Spaces van invloedrijke internetbedrijven (zoals Google.com).
Tijdens de uitreiking van m’n Master of Arts diploma aan het Frank Mohr Instituut in Groningen werd dit nummer voor mij gedraaid.